שאלה למומחים ביחס לצריבה (של VGAL)
קראתי בספר the wonder of knifemaking שכתב WAYNE GODDARD בעמוד 149 במידה ויש לאחד מכם את הספר, איך מבצעים ETCHING בעזרת מי מלח וזרם חשמלי 6V.
לא מופיע בספר כמויות או יחידות מידה על מנת להגיע לריכוז הנכון.
ניסיתי את השיטה אולם ללא הצלחה (ראיתי שינוי אולם לא ברמת צריבה אלה בשינוי קל במתכת) במידה וזה עובד היתרון הוא שזה מי מלח ולא חומצה ולכן יותר ידידותי לסביבה ולמשתמש. האם מישהוא ניסה? או יודע את הכמויות? אשמח לכל מידע בתודה VGAL
לא מופיע בספר כמויות או יחידות מידה על מנת להגיע לריכוז הנכון.
ניסיתי את השיטה אולם ללא הצלחה (ראיתי שינוי אולם לא ברמת צריבה אלה בשינוי קל במתכת) במידה וזה עובד היתרון הוא שזה מי מלח ולא חומצה ולכן יותר ידידותי לסביבה ולמשתמש. האם מישהוא ניסה? או יודע את הכמויות? אשמח לכל מידע בתודה VGAL
משהו שמצאתי
There is chemical etching and there is electrochemical etching. Chemical etching of stainless steel is difficult and requires the strongest combination of several harsh and highly toxic acids.
Electrochemical etch is much safer. Diluted muriatic acid (10%) which can be purchased at a nearby store will do. Cathodes (reverse current)can be made of commercial stainless or graphite, at 6V and room temp. Basic precautions as good ventilation to avoid breathing the Chlorine gas.
Electrochemical etch is much safer. Diluted muriatic acid (10%) which can be purchased at a nearby store will do. Cathodes (reverse current)can be made of commercial stainless or graphite, at 6V and room temp. Basic precautions as good ventilation to avoid breathing the Chlorine gas.
בתהליך הצריבה החומצה צורבת ומעכלת חלק מהמתכת, כך שבמקום בו היא נוגעת נשאר חלל שלאחר מכן ניתן להשחיר, לצבוע, או למלא בחומרים.
ניתן לשכפל דימוי (הדפס רשת, דף P&P, פוטו אצ'ינג, חיתוך טפט תעשייתי), או לעבוד בשיטות של יחידניות (ציור יד באספלט, שוגר ליפט וחריטה). בכל הטכניקות ניתן להשתמש ליצירת מודל ליציקה.
- נעשה בדרך כלל על ידי שימוש בחומצות: חנקתית, ברזל ניטרט וברזל כלוריד.
- יש שיטה של פוטואצ'ינג: טכניקה מתקדמת המאפשרת העברת דימוי (צילום או טקסט) למתכת בשימוש עם שקף אמולסיה PNP.
- יש שיטה של שוגר ליפט: טכניקה של ציור על מתכת, וצריבה בחומצה חנקתית.
תהליך האלקטרופורמינג משמש בתעשייה מזה עשרות שנים. זהו תהליך אלקטרוכימי הדומה מאוד בעקרונותיו לתהליכי הציפוי האלקטרוליטי, אלא שבמקום ציפוי דק בעובי כמה מיקרון, מייצרים בו חלקי מתכת. באלקטרופורמינג המסורתי מייצרים את צורת הנגטיב של המוצר הרצוי ממתכת כלשהי, אלומיניום ע"פ רוב, וזהו המנדרל. המנדרל משמש כקתודה שעליה נבנה הניקל. בסיום התהליך מסירים את המוצר מהמנדרל. בתהליך הפוטואלקטרופורמינג מייצרים את המוצרים בשילוב עם תהליך פוטוליתוגרפי, שבעקרונותיו דומה לתהליך המשמש בצריבה הפוטוכימית.
אני מכיר את התאוריה, מעולם לא עסקתי בכך.
לפי דעתי אפשר להתייעץ עם דוד ברדרק או עם סער, שיש להם וודאי ניסיון בדברים אלה.
ניתן לשכפל דימוי (הדפס רשת, דף P&P, פוטו אצ'ינג, חיתוך טפט תעשייתי), או לעבוד בשיטות של יחידניות (ציור יד באספלט, שוגר ליפט וחריטה). בכל הטכניקות ניתן להשתמש ליצירת מודל ליציקה.
- נעשה בדרך כלל על ידי שימוש בחומצות: חנקתית, ברזל ניטרט וברזל כלוריד.
- יש שיטה של פוטואצ'ינג: טכניקה מתקדמת המאפשרת העברת דימוי (צילום או טקסט) למתכת בשימוש עם שקף אמולסיה PNP.
- יש שיטה של שוגר ליפט: טכניקה של ציור על מתכת, וצריבה בחומצה חנקתית.
תהליך האלקטרופורמינג משמש בתעשייה מזה עשרות שנים. זהו תהליך אלקטרוכימי הדומה מאוד בעקרונותיו לתהליכי הציפוי האלקטרוליטי, אלא שבמקום ציפוי דק בעובי כמה מיקרון, מייצרים בו חלקי מתכת. באלקטרופורמינג המסורתי מייצרים את צורת הנגטיב של המוצר הרצוי ממתכת כלשהי, אלומיניום ע"פ רוב, וזהו המנדרל. המנדרל משמש כקתודה שעליה נבנה הניקל. בסיום התהליך מסירים את המוצר מהמנדרל. בתהליך הפוטואלקטרופורמינג מייצרים את המוצרים בשילוב עם תהליך פוטוליתוגרפי, שבעקרונותיו דומה לתהליך המשמש בצריבה הפוטוכימית.
אני מכיר את התאוריה, מעולם לא עסקתי בכך.
לפי דעתי אפשר להתייעץ עם דוד ברדרק או עם סער, שיש להם וודאי ניסיון בדברים אלה.
ניסיתי פעם לסמן את הסוויסטול שלי עם חומצה חנקנית. אחרי כמה שעות הופיע שם " משהו". עזבתי את זה והעדפתי לסמן עם כרסום פניאומטי.
באשר לצריבה עם מי מלח, קראתי על זה ב BB אבל עדיין לא ניסיתי. בהזמנות הראשונה אעשה ניסיון ואמסור פרטים
בכל אופן, נראה לי שישה וולט זה קצת גבולי . אפשר לללכת ישר ל 9 או אפילו 12 וולט.
פרוייקט לערב גשום כשאין משהו יותר מעניין בטלוויזיה- ובקצב הנכחי, אין אפילו זמן לסכינים.
דוד
באשר לצריבה עם מי מלח, קראתי על זה ב BB אבל עדיין לא ניסיתי. בהזמנות הראשונה אעשה ניסיון ואמסור פרטים
בכל אופן, נראה לי שישה וולט זה קצת גבולי . אפשר לללכת ישר ל 9 או אפילו 12 וולט.
פרוייקט לערב גשום כשאין משהו יותר מעניין בטלוויזיה- ובקצב הנכחי, אין אפילו זמן לסכינים.
דוד
את זה עשיתי איזה ערב תוך צפיה בטלוויזיה , חושב ש"אל סיד" בערוץ ההיסטוריה, אבל גם טלנובלה מקסיקנית בסדר לצורך העיניין ,:
מורחים על הלהב לקה לציפורניים
מחכים שיתייבש
מציירים מה שרוצים. רצוי להשתמש בזכוכית מגדלת כי אז רואים יותר טוב מה עושים, בניגוד לדוגמה המצורפת
מורחים קצת פשוטע אונד פרוסטע מיץ לימון
מחכים איזה חצי שעה ומוודים שהמיץ לימון לא מתייבש- אם כן, אז להוסיף עוד טיפה
מנקים את הלקה בעזרת צמר גפן ואצטון ולא עם בד שמיר, כפי שההגיון שלנו עלול להכתיב
הלהב שבדוגמא הוא פלדת פחמן (פצירה ישנה) ככה שאני לא יודע איך זה יעבוד על אל-חלד
וזהו
דוד
מורחים על הלהב לקה לציפורניים
מחכים שיתייבש
מציירים מה שרוצים. רצוי להשתמש בזכוכית מגדלת כי אז רואים יותר טוב מה עושים, בניגוד לדוגמה המצורפת
מורחים קצת פשוטע אונד פרוסטע מיץ לימון
מחכים איזה חצי שעה ומוודים שהמיץ לימון לא מתייבש- אם כן, אז להוסיף עוד טיפה
מנקים את הלקה בעזרת צמר גפן ואצטון ולא עם בד שמיר, כפי שההגיון שלנו עלול להכתיב
הלהב שבדוגמא הוא פלדת פחמן (פצירה ישנה) ככה שאני לא יודע איך זה יעבוד על אל-חלד
וזהו
דוד
ובכן לאחר נסיונות רבים הצלחתי לצרוב בעזרת מי מלח,ניסיתי ריכוזים שונים של מלח ועוצמת זרם שונה.על 200 מיליליטר מים הוספתי כף גדושה של מלח (בערך 15 מיליליטר מלח)וניסיתי לצרוב על מגוון חומרים,נחושת,כסף925 ,משפחת הפחמן(1050,1095 )על STAINLESS ועל עוד כמה לא מזוהים.עם אותו ריכוז מלח ניסיתי במשך 5,10,20 דקות לצרוב .השתמשתי במטען מצברים 6V \ 12V 800MA .בנחושת וכסף 5 דקות הספיקו על מנת ליצור צריבה עמוקה ,הפחמניות הופיע צריבה אחרי 5 דקות ועם הזמן נהיתה יותר עמוקה.STAINLESS נוצר שינוי במרקם המתכת וצריבה אבל הצריבה לא אחידה ולא באותו מרקם ולכן את הSTAINLESS אני ממש לא ממליץ לצריבה עם מי מלח. הלא מזוהים ניצרבו חלק יותר טוב וחלק יותר גרוע . ההבדל בין 6V ל12V עם אותו ריכוז מלח ואותו פרק זמן היה עומק ומרקם הצריבה ה6V יותר עדין והצריבה אחידה 12V אפשר להגדיר כיותר אגרסיבי . אפשר בשיטה הזאת לצרוב נקודתית (לוגו) או צריבה על שטח יותר גדול ,בסה"כ שיטה ידידותית לסביבה .אני ממליץ בחום על לצרוב במקום מאוורר . VGAL
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים